Wednesday, August 11, 2010

Gummibåt i sikte!

Min nioåring har länge gillat det där med att lägga pengar på hög, att räkna dem och fantisera om dem. Den här sommaren imponerades han av småkillarna som fräste runt med sina gummibåtar bland skären utanför Bovallstrand och vips så hade hans sparande fått ett mål. Nästa år ska han (och syrran som han något motvilligt fått med i projektet, jag antar att han är ute efter hennes lilla plånbok) vara stolt ägare till en gummibåt med 5-hästars motor. Det har han bestämt.

Därför har han nu lagt ut diverse prylar på Blocket, samt att han frenetiskt arbetar på att få upp sin månadspeng.

Igår hörde jag honom sitta och mumla i soffan. Jag makade mig lite närmare och fällde ut de stora öronen och hörde något i stil med:

- 150 kr i månaden ger på ett år 1800 kr med en ränta på tjugo procent, vilket ger...

Hur som helst. Vi har gett honom och lillsyrran i uppdrag att städa toalett och handfat (vi har tre uppsättningar i huset) en gång varannan vecka för att skrapa ihop ytterligare lite pengar. Entusiastiskt sätter de igång med Ajax och WC-anka och allt vad vi har.

Mr Buzz ger dem utförliga instruktioner på hur de ska gå till väga, hur man borstar rent och hur noga man torkar av. Efter en toalett och ett handfat utbrister nioåringen förtvivlat:

- Det här är ju skitjobbigt! Ska vi göra det här två gånger i månaden?!?

2 comments:

fotbollsjenny said...

Kan jag sätta in en slant på hans bank? 20 % ränta inte illa.

Lisa and Anders said...

Exakt min tanke. Jag vet dessvärre inte om han vet vad ränta är... Och pengarna ligger i hans plånbok, inte mycket ränta där!