Sunday, July 30, 2006

Chipp och klack - nej tack!


Vi såg idag GAIS-Elfsborg på Gamla Ullevi, i första hand för vår gulsvarta sons skull och i andra hand för att göra något annat än att sola och bada.

Men det är nåt med mig och Elfsborg som inte passar. Som en sten i skon, ett irriterande skav. Så mycket att jag måste blogga om det. Det är inte det att de har näsa för mål eller förmåga att slå fler än fem passningar i följd som retar mig. Inte heller deras tränare, spelare, dräkter eller frisyrer gör mig på dåligt humör. Idag vann de dessutom komfortabelt med 0-3 och GAIS fick knappt låna bollen.

Nej, det är det här smånätta tofflandet och trixandet. Det är som att titta på ett gäng talangfulla tonåringar på stranden i flipflops som lattjar lite. Det smäller aldrig! Aldrig en närkamp där ben knäcks och flisor från en menisk seglar upp på läktaren. Aldrig det sköna ljudet från en riktigt distinkt passning. Bara chipp och klack. Och efter 45 minuters vrickningar och skyfflande i sidled vill jag bara skrika.

Men lillpojken fick i alla fall utlopp. Tre gånger fick han stå (!) på plaststolen och klappa i händerna. Själv ser jag fram emot morgondagens Blåvitt-AIK. Må ben krossas och bollen forceras in av Magnus Ölme Johansson.

3 comments:

Anonymous said...

Jag var också på GAIS - Elfsborg igår och ja, det är lite som du skriver. Snyggt (och ja, tröjorna är rätt ok och beträffande frisyrerna så var det väl en GAIS-back som bäst behövde en klippning), nätt och igår effektivt men inte smäller det.

Fast igår behövde de ju bara säga "bu" några cm bakom den grönsvarta spelaren för att denne skulle tappa bollen.

Visst det är det kul att se Svensson helikoptersnurra runt gaisarna likt en svartgul humla som inte riktigt vet hur han gör - för de kan väl egentlien inte flyga...Frågan är om Elfsborg står pall när det börjara fläkta höstvindar runt huvuden och ben? Det är kanske lite mer rejält närkampsspel som behövs för att man skall gilla Elfsborg ordentligt (och kanske våga ha dem som "andralag"). För inte blir man riktigt berörd eller engagerad.

Beträffande IFK - AIK, låt oss hoppas att alla sk fans fortfarande är soldästa och inte har kraft att stöka på stan! DET om något gör mig riktigt förbannad!

Unknown said...

Fattar inte att ni flickor inte kan njuta av fint lir utan behöver höra smällar och ben som flisar..

Äntligen har vi ett fotbollslag som både spelar fint och nu också vinner matcher med ett tekniskt vägvinnande finurligt spel och då SKANAR NI SMÄLLAR!?

Kom in i matchen och du Barbara, man vinner inte med 0-3..

Lisa and Anders said...

Det är en imponerande samling tekniker, jag säger inget om det. Och visst - de vinner med 0-3 (nu ska sägas att GAIS såg ut som ett vilset div IV-lag fortfarande på semester), men det är vinsten till trots ett satans tofflande och trixande.

Me not like. I alla fall inte i nittio minuter. Jag saknar ett jävlar annamma och jag saknar distinkta pass.