Wednesday, June 28, 2006

Efterlysning!

Den lille kan inte vara en dag över åtta. Han spelar triangel. Den större är säkert ett år äldre, åtminstone ett huvud äldre, av det rundare slaget och han blåser i ett munspel. De står upptryckta i en port i Haga, framför dem ligger ett uppfällt munspelsfodral. Tomt.

Jag hinner inte reagera. Plöstligt är jag jämsides med dem och jag hinner kasta en blick från längst ut i ögonvrån. Jag återfick aldrig fattningen, var på väg till ett möte och hade bråttom. Men de båda pojkarna fick mig att se tre tjejer dansa och mima i Särnmarkshuset i Lidköping 1984. I turkos, röd och blå tröja. Diggi-loo Diggi-ley. Vi hade bandspelare, men stod lika upptryckta mot närmsta vägg och hade en mössa till myntkopp.

Jag tror vi fick ihop 37 kr på en hel dag. Och ett erbjudande om att uppträda på UG (Ungdomsgården).

Jag borde stannat, kastat i en femma och bjudit på ett leende. Men jag reagerade för sent, jag hade för bråttom.

Så om någon ser den spelande duon i Haga, lägg i en slant från en speleman till en annan. Jag betalar igen.

No comments: