Monday, February 04, 2008

Nu är Babban igång igen.

Alltid är det något som retar upp mig.

Hej där på kansliet,

Jag mailar er därför att min son och hans kompis går i er basketskola. De är nyss fyllda sju år och började så smått prova på basket under hösten. Igår efter träningen fick de varsitt inbetalningskort för medlemskap. Eftersom sonen även går i fotboll (och vi själva varit aktiva i föreningslivet i alla år) såg vi naturligtvis inget konstigt i det, att vara aktiv kostar pengar.

Men när vi öppnade kuvertet. 800 kr? För sjuåringar i basketskola? Det tycker jag är i det närmaste fräckt.

När de väl börjar i ”vanligt” organiserad träning med flera tränare, cuper och sammandrag och de gör ett aktivt val att ”vara med”, då kan den möjligen motiveras. Men som det är nu med lite lek (och vid något tillfälle inställd träning för att tränaren hade egen match och vid ett annat tillfälle bara en halvtimmes träning för att vaktmästaren hade låst fel lås, och nästan alltid bara halv plan och ett uppvärmande tonårslag på andra sidan av den lilla hallen) – ja då känns åttahundra spänn inte i närheten av okej.

Dessutom är de ju så små och ännu bara med och känner på sporten. Är det bra så kanske de fortsätter på riktigt nästa år, men upplägget just nu känns väldigt mycket på lek (även om tränaren är både gullig och bra med barnen).

Att det får kosta några hundralappar tror jag de flesta tycker är helt motiverat, men dagens summa 800 tror jag inte att jag sett i någon idrott som nyttjar kommunala hallar.

Hur tänkte ni när ni satte det priset?

Undrar,

Barbara


Överdriver jag tycker ni?

4 comments:

Unknown said...

Inte ett dugg överdrivet tycker jag. När du ändå är i farten kan du väl slänga in ett mejl till Hälsans hus i Landvetter också och fråga dem också hur de tänker. Funky kids (dansskola för småglin 10 gånger) kostar också 800, och simskolan kostar 1800 kr.

Lisa and Anders said...

Ja herregud, det är möcket pengar. På något sätt vet man ändå att dans, tennis, hockey och ridning kostar. Men basket? Jag har då aldrig hört att det ska kosta mer än handboll, fotboll och innebandy.

Men er simskola, 1800 pistoler. Saftigaste laget?

Anonymous said...

Strålande bra skrivet!

Vi som har äldre barn och är lite mer luttrade vad gäller ungarnas val av aktiviteter vet ju att de sällan går vidare med allt de prövar, mycket stannar ju på "leka och testa" nån termin, och då borde det verkligen inte vara så dyrt.

Varför kan inte föreningarna ordna lite mer avspända, icke kostsamma former av prova-på-aktiviteter? Den procent som verkligen har talang och/eller är motiverade fångas ju upp ändå!

Lisa and Anders said...

Jag håller med, i synnerhet de verksamheter som blöder (läs: basket).

Alla klubbar: Ta betalt när barnen visar seriöst intresse!