Wednesday, August 15, 2007

Var jag varit på semestern

Jag har läst rätt mycket i sommar. Allt kan jag inte rekommendera, men å andra sidan har jag inte ramlat över något riktigt bottennapp heller. Ibland tror jag att det är mängden som gör det. Det är så gött att lägga upp fötterna i soffan och get going. Ibland med ett glas hemmagjord fläder, ibland inte. Jag läser och när jag läst klart plockar jag fram nästa. Ingen reflektion ingen återhämtning inget avbrott. Rakt in i nästa upplevelse.

Jag antar att det säger lite om mig själv, men om vi lämnar det till dårsoffan så kan vi istället hoppa fram till vad jag tryckt i mig under semestern.

Jag började med Stig Claesson (Slas för er kulturella) och boken med den helt ljuvliga titeln Sov du så diskar jag. Här minns jag att jag fick en lätt släng av dödsångest så det var förmodligen därför jag hoppade rätt in i Sigge Eklunds tunna pocket Det är 1988 och har precis börjat snöa. Här dök det upp tankar på föräldraskap, att växa upp, att bli gammal, om ansvar och om sorg. Det vill vi inte ha för mycket av på semestern så då var det dags att ge sig i kast med sommarens kanske sämsta bok. Författaren var norrman och jag minns inte vad han hette men bokens titel har (tyvärr) satt sig, Wonderboy. Läs den inte, den är inte värd tiden om du inte är sjukligt intresserad av ekonomiska termer och norska aktiemarknaden.
Nu behövde jag något upplyftande och herregud vad rätt det visade sig vara med Montecore av Jonas Hassen Khemiri. Det var nog så här i efterhand sommarens bästa val men det går ju inte att nöja sig där, jag hade ett hysteriskt upparbetat lästempo och var fortfarande bara en dryg vecka in på semestern. Dags för Mitt Iran av Shirin Ebadi som avlöstes av Stieg Larssons sista bok Luftslottet som sprängdes och därefter en bok jag inte minns varken titel eller författare på men som behandlade ett indiska muslimer i England. Snabbt och lätt drog jag igenom Vi som aldrig sa hora av Ronnie Sandahl för att sedan avsluta själva femveckorsorgien med den charmiga En berättelse om traktorer på Ukrainska.

Mr Buzz har läst ungefär samma böcker (vi är inte gifta men väldigt käcka, vi har dessutom likadana träningsoveraller) men i annan ordning och med fyra-fem krigsböcker för en skön feel-good-känsla.

Nu jobb. Läskurvan lär dala, men ikväll tänker jag kicka igång biografin om Charles Bukowski som jag sett fram emot länge.

(Dessutom förstås Bröderna Lejonhjärta och tusen olika mysterier med Lasse & Maja. Förhoppningen är att barnen blir precis lika verklighetsflyende som vi.)

4 comments:

Anonymous said...

Du måste läsa "Mig äger ingen" av Åsa Linderborg. Ett; för att den är så bra, två; för att boken är så snygg. Fin på hyllan. 149 pix på Adlibris.

Lisa and Anders said...

Just det! Minns att jag läste om den när den kom, tack för tipset. Jag har redan satt upp den på listan:)

Ronnies Groupie said...

Drog du över Ronnie snabbt och lätt? Kan inte jag få dra över Ronnie? FY skam.
Jag skrev en dikt till honom idag.

Lisa and Anders said...

Fin dikt! Ronnie är såååå lätt på foten...