Tuesday, January 22, 2008

Cash is king

Nattens rån på postterminalen i Göteborg lamslog staden. Eller ja, jag fick reda på att det hade hänt på bussen på väg till jobbet, av en kille som satt bakom mig. Mr Buzz hörde det först vid lunchtid. Det är väl alltid så att det ter sig större utifrån än vad det är på riktigt. Min kollega som bor på Skånegatan (läs granne med Polishuset) kom in vid halv nio, intet anande. Hon hade inte märkt ett smack på sin vanliga cykeltur genom stan.

Ju mer dagen led, desto mer började jag fundera på själva rånbytet. Vad får man med sig från ett rån av en postterminal? Jag frågade min kollega (som jag vet inte skulle skratta ut mig), men handhar de ens kontanter därute?

Han visste inte heller. Tippade på postväxlar, för det lät dyrt.

Jag tänker mig att de sitter med och på en massa stulna kollin i en av sina flyktbilar. Det är ju rena julafton!, flabbar rånarna till varandra och tindrar genom sina svarta huvor.

Sen går de loss på paket från Ellos, Adlibris och CD-on. Festar på kapsyler från Nespresso och Bamsetidningar. Om de har riktig tur dyker det upp ett darrigt skrivet kuvert från mormor till lille Johan.

Stålar!

No comments: