Monday, January 14, 2008

Why?

Tidigt i söndags morse vaknade jag av att lillfjompan ropade på mig från sin säng. Jag ignorerade. Jag brukar göra det den första gången för chansen är stor att hon somnar om och egentligen bara vill att jag ska leta upp dockans napp eller berätta om det heter Tasmansk pungdjävul eller Japansk pungdjävul.

Den här gången somnade hon om, och jag också. Bara någon minut anar jag dock, för alldeles efter ropade hon igen. Jag gick upp och fick anledningen till ropandet. Första gången var för att hon kräkts i sängen och andra för att hon lagt fingrarna i spyan och vaknat av blöta fingertoppar.

Det betydde förutom lakantvätt:
- Avbokning av barnvakt
- Avbokning av kompis
- Avbokning av fotbollsträning och basketträning
- Avbokning av prästvigning

När klockan var halv nio och hela familjen yrvaket tumlat runt i ångorna av spyan och diverse sms och telefonsamtal var avklarade tänkte jag för mig själv:

När jag var liten kallades plötsliga kräkningar för magsjuka.

Idag säger vi vinterkräksjuka.

Nu undrar jag varför.

?

No comments: