Saturday, January 19, 2008

Härligt Jan

Det sägs att kineserna bygger 3000 nya universitet i sitt land, bara i år. De är som redan vet tjockt många och de pluggar som aldrig förr. De har en ekonomi som går som tåget och de har en plan.

Därför är det extra intressant att en delegation kineser åkte på studieresa till Sverige för att spana in skolsystemet.

De var förundrade, ja rent av häpna. De små runda kineshakorna föll mot bröstet och de strama pannorna rynkades av en enda anledning. De ville veta hur vi gjort för att få våra elever att våga ifrågasätta sin lärare.

- Hur har ni gjort?, undrade de. Häpet.

Jag vet inte om frågan ställdes till Jan Björklund, men visst är det lustigt att det enda kineserna saknar, är det Jan Björklund allra helst vill göra sig av med.

- Det måste bli ordning och reda i skolan,
säger Jan. Vi ska ha betyg i uppförande!

Så vi måste sätta stopp för ifrågasättande och sluta upp med att utmana rådande föreställningar! För den som ständigt frågar varför? kommer inte att få stort A eller 5:a eller MVG eller vilket betygsystem Jan bestämmer sig för är det mest korrekta. Troligen stort A nu när jag tänker på det. Det känns mest fyrtiotal.

Vår förmodat största konkurrensfördel ska utrotas.

Det har Jan bestämt.

Hur fan kunde det få ske?

5 comments:

Unknown said...

..därför att allt för många är allt för fega för att ifrågasätta..
På Oslagbar hittar du Dragon Boys OCH kritik mot chefen..

Anonymous said...

Håller med att ifrågassättandet är viktigt i skolan och ska självklart få finnas. Men är det ifrågassättandet som Janne tänker på i första hand??? Är det inte sådant som mobiltelefoner i klassrummet, lärare som misshandlas, tjafs på lektionerna etc. Som jag har förstått det så finns det viss avsaknad av respekt på vissa håll.

Anonymous said...

Kan han inte tänkas syfta lite på att många elever går ur skolan utan tillräcklig kunskap? Det är väl många som inte klarar att gå direkt från gymnasiet till högskola/universitet etc?

Men, jag tycker inte att man bunta ihop alla skolor i samma potta. Skolor som har engagerade ledare, lärare, föräldrar och elever är naturligtvis bättre än de som saknar allt det. Men ni kan väl inte ärligt säga att ni tycker att skolan är bra som den är? Eller?

Anonymous said...

Det värsta för tillfället är att det verkar saknas konsekvensanalyser där på utbildningsdepartementet. Förslagen har säkert goda syften - att fler elever ska lära sig mer i en skola som är en trygg miljö. Men och det är ett stort MEN - jag är ytterst tveksam till om de förslag på metoder och åtgärder som sprutas ut från Jans kontor är rätt. Tvärtom tror jag att de kan få motsatt effekt - en tillbakagång till något vi redan haft och som vi med bred politisk enighet valde bort för att det inte var bra. Att försöka ta sig an nutidens och framtidens utmaningar med förlegade och redan prövade metoder har väl aldrig funkat, eller?

Och sist men inte minst; vilka medboragre vill vi ha i Sverige i framtiden? De som står i raka led och gör som de blir tillsagda eller de som vågar ifrågasätta rådande föreställningar med respekt för allas åsiskter och lika värde?

Lisa and Anders said...

Jag tror inte att det är i skolan bekymren ligger. Det är i en hel föräldrageneration. Skolan ska inte uppfostra barn, det ska mamma och pappa sköta.

Hårda nypor behövs! Men ska betyg i ettan - i ordning och uppförande - råda bot på det? Jag tror att fler vuxna i skolan gör ett bättre jobb än hot om litet C.

But hey, that´s me.