Wednesday, August 30, 2006

Det är inte Borås fel att jag mår illa.

Men somliga dagar är bättre än andra.

Sitta i Borås hör inte till de bättre. Om ni kan välja bort Borås ur ert liv – gör det.

Jag vet inte varför jag känner burr när jag kommer till Borås. Det är nog en högst personlig åsikt som troligen är infekterad av att vara uppväxt i en småstad.

Det jag gillade allra minst från mina första sjutton år i en håla gör sig påmint på lunchrasten (jag känner igen människor på stan, som jag aldrig pratat med) och på fikarasten (alla pratar om folk alla känner).

Eller när jag bläddrar i Borås Tidning. Krönikören Jan Hansson skrev glatt inför matchen mot Blåvitt en storartad hyllning till Di Gule och hur de var bättre på alla positioner. Det visade sig visserligen stämma ganska bra. Men avslutet på krönikan. Avslutet.

Det stod så här, och jag skämtar inte. "Champions League 2007?"

Mooohaaa.

Trångsinthet.

För låg luft.

Ni fattar.

4 comments:

Blancaflor said...

Jag trodde det var comme-il-faux att hata Boras. Det gör väl alla!

Anonymous said...

Håller med dig om Borås, Barbara. Det är något med den staden.... vet inte vad men nå't är det!

Kom att tänka på en bok som nog skulle kunna förgylla Barbaras dagar med tanke på din relation till småstäder och storstäder:

"Stadsråttans gudie till landet och Lantisens guide till storstaden" av Noomi Hebert och Lena Ollmark.

Garnaterar igenkännande skratt oavsett om man är Lantis eller Stadsåtta och detta även efter en dag i Borås.

Lite distans till sig själv är aldrig fel. Läs framförallt snabbgenomgången om kaffet i storstaden!

Lisa and Anders said...

Tack för tipset! Ska genast lägga till den i min beställning på Adlibris...

Unknown said...

Fattar inte riktigt, spelas inte Champions Leauge 2007..? What´s the problem big-town-girl...?