Thursday, August 17, 2006

Olika grader av viktighet

Det var på väg till Maxi Stormarknad som jag insåg att den som en dag lyckas snärja min son kommer att bli en mycket lycklig kvinna. Sexåringen satt på sin bilkudde bredvid mig i framsätet och kommer som alltid på tusen kluriga frågor om sådant som han registrerar genom fönstret. Den här dagen handlade det om trafikljus och favoritsamtalsämnet brandbilsutryckning.

”Varför får brandbilen köra mot rött ljus och inte vi?”, undrade han.

”För att det de gör är viktigare än att vi kommer till Maxi i tid. De räddar ju hus som brinner och kanske även människor i husen. Och det är ju allra viktigast”, svarar jag.

”Är det allra viktigast?”, fortsätter den frågvise.

”Ja”.

”Jaha. Jag trodde kärlek var viktigast”, säger han och tittar ut genom fönstret.

3 comments:

Anonymous said...

Shit va fint... blir ju blöt i ögat!

Anonymous said...

Fast å andra sidan har du ju nu förstört det. Numer så är det viktigare att brandmän får köra mot rött & inte kärlek. Taskigt, om du frågar mig.

Lisa and Anders said...

I know. Hans blivande fru kan skylla brandmannaincidenten på mig.

Solly.