Tuesday, December 18, 2007

Längtans tider

Jag kommer att ägna större delen av ledigheten åt att ligga på rygg i soffan och läsa. En bok som jag längtar efter att få sätta tänderna i är Bodil Malmstens Kom och hälsa på mig om tusen år.

Den är så fin. Pappret, bilderna, orden. Och eftersom det tycks som Bodil delar min passion för Bukowski passar jag på att citera något ur boken (ja jag har smygläst lite redan).

Så här skriver hon:

Många vet inte vilken stor författare Charles Bukowski är. Dessa många har gått på mediabilden av fullgubben Bukowski, en bild som han bekräftade så fort han kom åt.

Charles Bukowski om att skriva poesi:
>> If you don´t have to do it, don´t do it, man.<<

4 comments:

Homer! said...

Homer Simpson [Looking at a globe map]
"Hee hee! Look at this country! 'You are gay.'[Uruguay]”

Lisa and Anders said...

Det är ju också en form av poesi...

Anonymous said...

min favoritförfattare är charles bukowski, första gången jag hörde en poesiuppläsning med honom på teve föll jag pladask för den skitgubben!
han var ett fyllo, det går inte att prata runt, men han var ett riktigt jävla bra fyllo!
det man ska tänka på när man läser honom är att inte identifiera honom víd hans ord. han får skriva ont och vulgärt om kvinnor och fitta hur mycket han vill, sen om han står för det eller inte har ingen med att göra, så är det med alla författare, man ska inte behöva ställas för svars pga sina texter. man ÄR nödväntigtvis inte det man skriver, eller så är man det. men det är ingen som behöver bry sej om det.
har du läst nåt av honom?
/
www.highwaytoloathing.blogspot.com

Lisa and Anders said...

Jag har nog läst ett tiotal böcker av honom, han är absolut på min favoritlista. Jag vet att han spelade spelet som fyllkaja fullt ut,läste även biografin om honom ganska nyligen. Men jag håller med dig.