Wednesday, November 22, 2006

Kan inte sluta äta gubbröra

Jag har ju berättat om hur jag och min gamla Boråskollega brukar lunchdejta och frossa i Göteborgs liiiite mer varierade utbud?

Nåväl. För tre veckor sedan träffades vi i Saluhallen och slog oss ner vid bardisken på Kåges. Det bidde en gubbröra och en lättöl. Kändes lite, just det, gubbigt. Men trots allt är gubbröra på kavring något som i alla fall får min gom att slå volter. Lite göteborgskt sådär, och Saluhallen är lite storstad.

Sedan dess har vi ätit den där gubbröran på Kåges tre gånger till.

Igår bestämde vi träff på en ny restaurang på Magasinsgatan. Den visade sig dock vara igenbommad, och i det strilande regnet bestämde vi oss för att käka köttbullar på ett annat ställe. Kom dit. Fick bord. Sneglade på menyn.

Kändes.

Inte.

Rätt.

Traskade till bankomaten (de tar inte kort i saluhallen, eller i alla fall inte på Kåges). Fick plats på Kåges, men bestämde oss båda för att testa deras pastasallad. Grönmögelost och kyckling, det funkar ju också.

Jag känner mig ändå inte riktigt tillfreds med mitt beslut, men tänker att man måste ju för fasen variera sig. Så hör jag min kollega beställa.

- Jag tar en…. eeehh… past… eeeh… GUBBRÖRA!

Vad fan? Du har förstås redan listat ut hur det slutade.

Jepp, varsin gubbröra på Kåges.

Vi måste sluta träffas på det här sättet.

7 comments:

Blancaflor said...

Hahaha! Vad är det egentligen i gubbröra...undrar stolt (men förlägen)göteborgska.

Lisa and Anders said...

Du har ju sillen och ägget och rödlöken... i en härligt, krämig röra.

Men jag varnar dig - den är beroendeframkallande.

Anonymous said...

Jag tror att i vissa varianter är det anschovis istället för sill. Men fan vad gött det... Här kommer receptet:

Gubbröra, ger 4 portioner

Ingredienser:

1 gul eller röd lök
4 hårdkokta ägg
1 burk anjovisfiléer
½ dl hakad dill

Till kall röra:
I msk gräddfil
1 liten burk storkornig kaviar

Gör såhär:

Skala och hacka lök och ägg. Hacka anjovis och dill.
Kall röra: Blanda lök, ägg, anjovis, dill, gräddfil och storkornig kaviar.
Servera på knäckebröd eller mjukt bröd. (kavring)

Avnjuts ihop med en öl.

Anonymous said...

Gubbröra i mjukt tunnbröd
Ingredienser: 4 portioner
1 burk 125 gram finhackad ansjovisfilé (Grebbestads)
1 finhackad gullök
1 dl hackad dill
0,5 dl hackad gräslök
4 st kokta och hackade potatisar
2 st hårdkokta hackade ägg
2 msk majonnäs
1 krm mald svartpeppar
4 skivor mjukt tunnbröd

Gör så här
1. Blanda alla ingredienser i en bunke, smaka av med ansjovisspadet.
2. Bred ut gubbröran på tunnbrödet och rulla ihop till rullar, servera som förrätt eller ta ut dem på picknicken

Lisa and Anders said...

Å satan, det senare receptet måste jag testa! Det vattnas redan...

Boråskollega - Kåges kl 12?

Blancaflor said...

Later sjukt gott! Maste testa!!

Anonymous said...

Jag har för mig att min mamma även gjorde gubbröra som hon sedan la i små crepes som hon tryckte ihop i en ugnsfast form, på med lite ost och gratinera en stund i ugnen.

Också gott!

Med en kall öl!