Tuesday, November 07, 2006

Om yrkesstolthet

Det allra mest frustrerande jag kan komma på som copywriter är när kunden kommer tillbaka med korr (här skulle jag visserligen kunna sätta punkt) med följande förklaring:

- Jag vet inte med texten. Den saknar flyt, tycker jag. Sedan är det ju fel att börja en mening med ”och”.

Det sagt av en kund som givit ett underlag skriven av en dyslektiker och som innehåller både sär skrivningar och tusen stvafel.

Där någonstans slår min yrkesstolthet i taket. Jag vet att jag inte kan skrika att jag vet bättre, även om jag skulle vilja. Jag ler lite överseende och försöker få fram var problemet ligger. Det vet de oftast inte, bara att de någon gång under sin skolgång väckts ur sin slummer och snappat upp att en mening börjar man fan inte med ”och”.

Jag brukar försöka förklara att det där är en gammal usel regel som inte gäller längre. Det viktiga är att man hittar en skön ton, ett bra flyt och att min uppgift som copy är att leda, locka och belöna läsaren i texten.

Några andra argument har jag inte. Jag önskar att de ville lita på copywriterns professionalism och kunnande, såsom man litar på att snickaren slår i spiken på bästa sätt, att tandläkaren vet i vilken tand han ska borra eller den grafiske formgivaren väljer de typsnitt, färger och former som bäst passar varumärket.

Men det låter sig inte göras. Att lägga fingrarna i skrivgröten får visst vem som helst göra.

2 comments:

Anonymous said...

Varje kreatör oavsett yrke lider med dig. Jag har dock märkt att copywriters har lite att säga till om när det kommer till texter, för sanningen är att alla "kan" skriva en text.

Lisa and Anders said...

Så är det! Många kan, en del har lysande idéer, men de allra flesta gör bäst i att fortsätta ägna sig åt att ta fram en bra produkt. Så kan kreatörerna peta i hur den ska kommuniceras.