Friday, September 07, 2007

Loligt

Min fantastiskt tänkande dotter sa en sak igår som kan ha varit det roligaste jag någonsin hört. Vi var hos frisören hela familjen igår kväll på ett så kallat familjeklipp. Fyraåringen fick hoppa upp på en extrakudde och fick en stilig apkappa på sig, sedan är världen hennes. Hon får föra konversationen framåt med sin frisör vilket brukar bli lite haltande. Frisören ligger i ganska så bra kan jag meddela, hittar på kluriga frågor och är allmänt vass på kallprat.

- Nu är det inte så långt kvar tills ni åker till Thailand, säger frisören glatt.

Fyraåringen är tyst. Tänker.

- Men vi kommer inte att se dem som bor där, svarar hon eftertänksamt medan hon petar bort en torkad kråka från näsvingen.

- Nähä inte det?, undrar frisören. Och vi också vid det här laget ska medges. Vad är det som fått henne att tro att vi inte ska träffa några thailändare? Är det för att hotellet på Kreta drevs av svenskar? Vi spetsar öronen.

- Nej för de är bara vakna på natten, svarar den lilla som drar sina egna logiska slutsatser.

Ungefär samtidigt som jag för mitt inre ser bilder av nattvakna fladdermöss med asiatisk överkropp ramlar poletten ner.

I somras gav jag mig på att förklara begreppet tidsomställning för henne. Jag borde anat att det var svårgreppbart i hennes värld, men vi lämnade det där.

Och det var väl gott så. Annars hade jag missat ett långt skratt och stora glada tårar som inte slutade trilla förrän jag släckte sänglampan.

1 comment:

Anonymous said...

Hahahahahahaha, åh min skapare så roligt, så underbart!!!!!
Leve de små genierna och deras världsbilder.