Tuesday, October 17, 2006

Perfektionen driver oss


Om man jobbar som snickare kanske man drömmer om att slå i den perfekta spiken på ett slag. Väg- och vatteningenjörer har jag fått för mig, en enda gång i sitt liv, önskar planera, rita och platta till varm asfalt till den perfekta vägen utan vattenpass. Balettdansare tänjer, mjukar, svettas för att klara hoppet, flytet, spänsten, de där två timmarna när allt stämmer. Statistikern drivs av att få fram fina staplar kanske. Vad vet jag.

Vad jag vet är att jag drömmer om att en gång få göra den absoluta copyn. Den folk avundas, minns, kanske river ut och sparar, pratar om, bloggar om. Den som får smilbanden att rycka av textsnuttens blotta minne.

Ungefär som den här.

2 comments:

Anonymous said...

Arnold Schwarzenegger fick 15 miljoner dollar för sin roll i "Terminator 2", en film där han säger 700 ord. Det blir 21,429 dollar per ord. Citatklassikern "Hasta la vista, baby" kostade alltså 85,716 dollar.

En mer välförtjänt person kan jag inte komma på. Tänk själv: Han e en otroligt begåvad skådespelare o inte minst en selfmade man...

Anonymous said...

By the way...


Det var på landsbygden på en bank.

Några maskerade män rusar in och skriker - lägg er ner, detta är ett rån.
Alla slänger sig på golvet utom Axel som står där rakryggad. Mannen skriker på nytt:
- Lägg dig ner.
- Nej, jag är specialagent.
Då höjer dom rösten ytterligare och skriker
- Lägger du dig inte ner skjuter vi huvudet av dig.
- Det gör ni inte, säger Axel, för jag är Specialagent.
Rånarna blir nu tveksamma och finner det lämpligast att lämna banken. När dom gått ut och stängt dörren hörs en förskrämd röst från en av damerna som just rest sig upp.

Axel - du är inte Specialagent - du är Senildement.