Wednesday, October 25, 2006

Tycker vi är kul

jag har aldrig reflekterat över att mina föräldrar måste tyckt att jag var jätterolig emellanåt när jag var liten. Visst, en del saker har man ju fått höra så att det räcker duktigt. Men andra, lite sjuka grejer. Fattade de sånt när jag var liten?

Som vår sexåring som håller på att lära sig läsa. Det går riktigt hyggligt, han har nästan lämnat det där med ljudande. I alla fall på bekanta ord som leoparder och Elfsborg och Anders Svensson. Dem nyper han direkt.

Men sen finns det några lite roligare uttal.

Som att Ola blir Olla.

Eller när lilltjejen plockar kottar och ska stoppa dem i fickan. Fast "ck" funkar inte riktigt än det brukar bli "t" rätt och slätt. Som att "macka" blir "matta". Ja ni fattar. Man kan tro att hon ska stoppa kottarna någon helt annan stans.

Då brukar jag eller min sambo inte kunna låta bli.

- Var ska du stoppa dem sa du?

Eller:

- Vad hette den där killen i boken nu igen?

Sambon och jag ler i samförstånd och fnissar lite.

Oerhört moget, jag vet.

1 comment:

Anonymous said...

Helt underbart!

Själv behöver jag inte barn för att ha kul åt sånt, jag slöddrar nämligen ganska lätt när jag dricker sprit. Snubblar gärna på ord i berusningens till stånd.