Friday, December 08, 2006

The ruiner of all things good.

Det är alltid ett angeläget ämne, inte bara för reklamare utan säkert för många som vänder papper eller pillar med små komponenter hela dagarna. Kan man med rak rygg kan prata om sitt yrke? Vad jag faktiskt ägnar min hjärnkapacitet åt. Vad jag bidrar med. Vilken skillnad jag gör i ett större perspektiv.

Inte fan är det att med att få bukt med världssvälten, stoppa epidemier eller ens få en femårig bråkstake på rätt köl. Nä, mitt jobb är väldigt långt från Anna Politskayas.

Nej det är åt annonsformuleringar, pay-offer, varumärkesdokument, säljande rubriker. Jag gör allt som står i min makt för att folk ska sympatisera med just min kund och köpa just deras produkt.

En amerikansk komiker sa häromdagen, och det var riktat till alla inom advertising och marketing; ”Seriously, kill yourself”.

Och “You are the ruiner of all things good.”

Jag vet inte om vår bransch behöver ta hela skulden. När jag nämnde mina grubblerier för en vän (marknadsförare) så sa hon häpet:

- Men Babban, du bidrar ju till BNP.

Någon borde berätta det för den där komikern.

No comments: