Saturday, December 30, 2006

Vi klättrar på Jacobs stege, ja vi klättrar på Jacobs stege

Som jag hade längtat. Dagarna hade släpat sig fram, allting annat hade mist sin lyster. För mig fanns bara en enda sak. En vecka innan, på självaste dan före dopparedagen, hade jag rullat ut mitt liggunderlag framför TV:n för att få de bästa platserna.

Hela julhelgens syfte var att utmynna i crescendot Bruce Springsteen Seeger Sessions, SVT1 igår kl 23.20.

Och vad händer? SVT har fått för sig att TEXTA konserten, rakt igenom, varenda låttext - översatt på svenska.

Man dånar. Musik ska upplevas, ta plats, skänka en bit uppsluppenhet, ge näring åt drömmar och i bästa fall skjutas rakt in i venen. Det händer inte om man samtidigt tvingas läsa:

- Ja, min Oklahoma-hustru blåste bort.

Min pappa däremot, han tyckte att själva textandet var en "utmärkt idé" för han "hör så dåligt nuförtiden".

Jag för in del tycker inte att gamla människor ska vara uppe så sent.

2 comments:

Anonymous said...

Dra det ännu längre: Ättestupan!!!!!

Själv tar jag mig fram i veckan i sakta mak till Got To Hurry i G:a stan ör att inhandla Bruce i Globen (den senaste konserten...var du där förresten? Jag var) för att jämföra låtlista o ljud med Oslokonserten.
Men men, vissa nöjer sig med SvT...

Lisa and Anders said...

Jag vet inte vad jag ska säga till mitt försvar... Du bor i Sthlm där det inte verkar finnas någon hejd på utbud? Eller så är du bara en hederlig nörd...