Sunday, June 24, 2007

Från Göran till Eva

Årets julklapp var en upplevelse minns jag att jag läste. Min karlslok var inte sen med att hänga på den trenden och gav mig ett presentkort på Hagabadet som legat till sig i hemliga lådan.

Ända tills nu.

Jag bokade en ansiktsbehandling ungefär i samma veva som jag upptäckte en svartvit hård knöl på näsan, tänkte att hudterapeuten kunde få sätta tänderna i något riktigt aptitligt.

Det hela började bra, lite ansiktsvatten och rengöringscremer och ansiktsdusch och varma handdukar och ånga. Sen började hon med själva klämmandet. Plötsligt befann jag mig i mitt tonårsrum igen, med tårande ögon och svullet röd näsa stod jag framför spegeln och väste "den som vill vara fin får lida pin."

Hakan gick ganska bra, men det var bara början på hennes plågsamma färd över pormaskträsket. Pannan klarar man om man tänker att man genomgått två förlossningar, ett trick som jag brukar ta till även hos tandläkaren.

Men näsan.

AJ!

Hon klämde och klämde, tryckte, pressade, använde naglarna, pincett, grep och eventuellt en yxa. Jag tog tag om hennes handleder så hårt jag kunde och skrek "sluta nypas för fan!"

Eller inte.

Jag knep ihop och tänkte att jag skulle få blåmärken i hela ansiktet och en näsa som Göran Johansson.

Det fick jag dessbättre inte. När svullnaden lagt sig under oljan och hon färgat färdigt mina ögonbryn såg jag istället ut lite lite lite grann som Eva Fröling.

No comments: