Tuesday, January 30, 2007

Det är ingen bojkott. Det är ett hån.


Äntligen!

Inte Äntligen i den betydelsen att Zlatan nobbar landslaget, men Äntligen i den betydelsen att jag får lite bra bloggämnen igen. Det har ju varit frastorrt på fotbollsfronten sedan jag slutade pendla till Borås, sedan Blåvitt packade in, sedan Elfsborg sidledsförflyttade sig till guldet.

Men nu är det dags igen. Zlatan nobbar alltså landslaget på obestämd tid.

- Tills vidare, säger Lagerbäck.

Det kan betyda en av två saker. Antingen att beslutet gäller ”just nu”, eller som i anställningssammanhang – att det gäller för överskådlig framtid. Att det är klubbat, klart, beslutat, avgjort att det är det här som gäller.

Sannolikt är det så att Zlatan inte omprövar sitt beslut förrän Lagerbäck är historia. Vilket innebär att antingen får landslaget klara sig utan en av världens bästa forwards eller så får vi leta ny förbundskapten. Något säger mig att Lagrell kan vara lika stolt tjurskallig som Zlatan.

I min värld är Zlatan är en omogen och tjurig kille som borde vända blicken utåt istället för inåt. Som hade möjlighet att göra helt land fullt av småtjejer och småkillar stolta över sin landslagsreplika. De, som när Sverige kvalspelar, målar sig gulblå i ansiktet, som tillåts vara vakna extra länge och som skriver hyllningslåtar. Det är dem han visar att han inte bryr sig ett skvatt om.

Zlatan har ju missat hela poängen.
Zlatan anser sig vara större än Sverige. Han har just gjort sig mindre än sig själv.

7 comments:

Anonymous said...

Jag skiter i Zlatan o hans stora näsa. Begåvad med boll e inte detsamma som att vara begåvad i övrigt, ta B.Borg som exempel o när han blev utsedd till århundradets idrottsman. I sitt tacktal säger han "Nu e mitt liv fullbordat" (Jesus på korset då han dog "Det är fullbordat) skillnaden e att Borg aldrig behövde dö. Snacka om gräddfil!

Musiktips: Bruce live från Bloomington -88 (kanske bästa turnéen nånsin...)
Bok: You´ll never make love in this town again, again. (Sååååå mkt sköööönt snusk, porr, strippor, knark o dekadens att jag blir avundsjuk!!!!!! LEVE PORREN!!!)

Lisa and Anders said...

Om jag inte visste bättre skulle jag tro att du var full när du skrev det här...

Anonymous said...

Hehehehe.

Anonymous said...

Jag undrar bara varför två av sveriges (världens?) bästa spelare nobbar landslaget? Vad har Henke för anledning? Inte sonen igen va?

Anonymous said...

Lagerbäck håller vi hårt i... likson vi skulle hålla hårt i en europeisk pamp på dryga 70.... nytänkande och artiseri? Hmmmmm

Världens modernaste land?

Lisa and Anders said...

Fotbollsjenny: På nåt sätt kan man förstå Henke, han har ju velat fram och tillbaks i så många år, är 35 och har verkligen gjort "rätt" för sig genom åren. Om han ändå vill vore det ju fantastiskt!
Men Zlatan, 25 år och som fortfarande inte varit en världsstjärna i landslaget mer än undantagsvis... En annan story...

Kontorsråttan: Håller med. Lagerbäck känns gråsosse och inte speciellt mkt nytänk, å andra sidan är det inte Zlatans sak att välja förbundskapten...

Anonymous said...

Nej, kanske inte välja förbundskapten - men välja om han vill vara med i lag där han inte gillar chefen är väl ändå hans sak? Fast jag tycker också att det är lite tramsigt... att inte vara med. Det måste väl ändå ligga någon slags tillfredsställelse i att snurra upp Pouyol på läktaren senare i kvalet, eller?