Sunday, January 07, 2007

Från Tango till Taube


Igår var jag och min sudokuvänstrande make på Konserthuset för att se Sven-Bertil Taube, Håkan Hellström och Göteborgssymfonikerna. Jag var lyrisk, vill plötsligt upptäcka hela Taubes visskatt och kan tänka mig att lösa årskort för att se symfonikerna om och om igen.

En stor del av behållningen låg dock i den blandade publiken. Där kryllade av gråblå läggningar och lika många 17-åriga tjejer med tajta röda jeans.

Bakom oss satt en parant dam som jag uppskattar var i sextiofemårsåldern. Hon var, det blev uppenbart ungefär precis när vi satt oss, där mest för Sven-Bertils skull. Inte så mycket för Håkans. Inte det minsta för Håkans skull faktiskt.

När den gode estradören S-B dragit av en dänga utbrast hon i italienskt manér i ett högstämmigt överklassbraavo! När de sedan växlade de in Håkan som drog upp både tempo och rörelser en bit, kunde vi på bänkraden framför höra ljudet av en diskret pluntöppning och doften av söt likör. Betyget lät inte heller vänta på sig.

- Äh, han kan slänga sig i väggen!

Hon hann även med att sjunga ljudligt (till de intrumentala delarna) samt knäppa med fingrarna och smacka belåtet till S-B:s ombyte (en blodröd skjorta).

Några ovanliga minnen senare, och på väg ut, fastnade vi en stund bakom rullatorparken. Då hörde vi det sista av damen bakom.

- Jag tycker att det är förmätet!

Vad det var som var förmätet missade vi. Något säger mig att det i alla fall inte handlade om Sven-Bertil.

6 comments:

Blancaflor said...

Hahaha! Underbart! Jag kan se henne framför mig.

Det är inte förvanande att S-B gar hem hos henne da han ju brukar bära kravatt.

Anonymous said...

Fast har inte Håkan också det ibland?? Eller det kanske är en halsduk han har? Om det är någon skillnad.

Kan det ha med sångrösten att göra? Det kanske skar sig i hörapparaten med Håkans stämma?

Blancaflor said...

Du har rätt, Hakan H har ocksa kravatt ibland...men inte mörkbla blazer med guldknappar eller samma sammetslena stämma som Taube.

Lisa and Anders said...

Och som ett ytterligare tillägg i debatten så sägs det att Evert hade samma problem som Håkan - dvs svårt att övertyga folk om att han kan sjunga...

En annan skillnad mellan Håkan och S-B; Inga framveck på Håkans byxor inte. Däremot riktigt schyssta, vita höga brallor med hängslen!

Anonymous said...

Säkert granne till oss i Hovås... Känner igen typen. Tror hon brukar rasta knähunden i vår trädgård.

Anonymous said...

SPRINGSTEEN till Sverige i sommar!!!! Och jag e där, bägge konserterna ( förmodligen så e jag på ngr till i europa före konserten i Sverige)
Frågan e: E du? Och...var du på den senaste????