Monday, January 29, 2007

Hur tänkte du då Stieg?

I fredags läste jag ut "Flickan som lekte med elden", andra boken om Salander och Blomqvist. De är ju verkligen page-turners som man säger utrikes.

Något som alltid imponerar på mig när jag läser böcker är nogrann research. Detaljrikedom och namedroppande av grejer man aldrig hört talas om. Sånt sätter guldkant på läsningen.

I slutet av den här boken (lugn jag ska inte avslöja något av vikt) åker Lisbeth till Göteborg. Det är nu jag börjar förstå att författaren inte alltid har full koll. Jag skulle tro att Stieg Larsson slarvat med lokalgrävandet runt sid 500. Kanske har han inte ens tittat på Eniro när han skriver om Lisbeths färd genom Göteborg.

Något i den här stilen skriver Stieg:

"Hon åker Linnégatan upp, sedan kör hon nedför Avenyn mot Nordstan."

Eeeeeh?

No comments: