Thursday, January 18, 2007

Hängd!

När jag hämtade min son på skolan igår höll han på att hänga gubbe framme vid tavlan. Sju ivriga klasskamrater satt och ropade och viftade på golvet i klassrummet.

- Jag kan!
- Ta mig!

Jag satt mig vid ett bord och tittade på en stund. Det gissades hej vilt och jubel utbröt såklart om gissningen visade sig vara rätt.

I S _ OK_

Eftersom han är lite risig på att stava än så länge, viskade jag till fröken bredvid att det kanske inte är så lätt att gissa på ordet när det är felstavat.

- Det gör inget, svarade fröken. Det är ändå ingen av barnen som gissar som kan skriva eller läsa.

Vilket blev väldigt lustigt. Bödeln kan inte stava. Offren kan inte skriva. Inte läsa. Men bokstäverna haglade fritt, hurraropen skallade i väggarna, och alla var glada över att få vara delaktiga.

Så, allt väl.

ISHOKY för er som kan stava.

No comments: