Tuesday, February 06, 2007

Den tjuvaktiga herren

Gick på spårvagnen för att ta mig till jobbet i morse. Efter mig kommer en skum herre. Han har beige jacka, är kal om flinten och på näsan vippar ett par trista små glasögon. Den här lille mannen har portfölj och är på väg till sitt jobb som Tjänsteman på kanske Skattemyndigheten eller varför inte ekonomiavdelningen på Stena? Han står upp, liksom hänger på kupongmaskinen. Han stämplar inte. När vi närmar oss en hållplats kliver han ut i gången med ett halvt steg och stirrar på nypåstigna passagerare.
Man bara vet att han inte vill åka fast. Att han tjuvåker.

Men. Det roliga har knappt börjat.

När vi passerar taxegränsen, fem hållplatser senare, stoppar han plötsligt i sitt lilla förköpskort och stämplar två kuponger.

Han sparade en kupong.

Han köpte sig ganska mycket oro.

Inte så lite nöjd sätter han sig bekvämt mitt i vagnen. Bläddrar i en gratistidning.

Han tyckte nog att det var värt den där kupongen.

Vad gör inte en beige herre för att få lite spänning?

2 comments:

Anonymous said...

Imorgon ska jag gå mot röd gubbe!!!!
Bara för att få lite spänning alá Göööötebooorg.

Åååå, känner du???? Visst e det lite vind av Thailand på ingång...eller....

Lisa and Anders said...

Det tycker jag! Lite spänning mår man bara got av. Thailand ja, jag känner det tydligt fast det är tio månader kvar...