Tuesday, February 27, 2007

Fullkittad för källarhockey

Angående min hockeyintresserade son så uppstod en mindre diskussion i lördags. Eller mindre och mindre, man kan väl säga att diskussionerna verkar ha tagit helt nya proportioner.

Han önskar att han fick halsskydd och damasker för att komplettera sin hockeymaterialsamling. Jag och hans pappa tycker att det känns väl onödigt för att ”bara” stå i källaren och lattja. Eller på sin höjd finåka lite på Åby eller Ruddalen.

Nu verkar det i 6-åringens värld inte vara så ”bara”. Det är visst VM som pågår där nere i källaren. Vi tycker att han kan få sitt halsskydd om han väljer att börja i hockeyskolan. (Det ska tilläggas här att han fått axelskydd, benskydd, armbågsskydd, handskar, en komplett målvaktsutrustning för streethockey, skridskor, hjälm, tröja och trunk sedan tidigare.) Vi vill inte gärna framstå som snåla.

Diskussionen urartar. Tårar trillar, dörrar dräms igen, stämband spricker. Till slut hittar han någon som säljer begagnat halsskydd på Blocket. För femtio kronor.

Och en kille som både lärt sig surfa och läsa lurar man inte så lätt. Hans sista, smått desperata men nog så uträknade försök till ett halsskydd blir:

- Femtio kronor, kan ni inte ens lägga det på mig?

9 comments:

Emanuel said...

Do it!! Det är han värd!
Bara jobbet med att leta upp grejer på Blocket är värt en höjning av veckopengen med minst det dubbla!

Emanuel said...

Du märker hur jag håller mitt löfte och kommenterar som det inte fanns någon morgondag?

Anonymous said...

Jag håller helt med Emanuel! Sådan entrepenörsanda skall belönas. Att han dessutom kan formulera en så kärnfull och hjärtskärande slutkläm bör premieras.

Lisa and Anders said...

Hela jag är ett stort leende. Fler kommentarer på några förmiddagstimmar idag än hela förra veckan. Emanuel, du kan ta på dig mer än halva det leendet:)

Det där halsskyddet... vi har ju sagt nej. Nej.

Nej!

Eller...?

Emanuel said...

Visa att även föräldrar kan ha fel. Halsskydd rulez!! (dessutom är det en säkerhetspryl!)

Anonymous said...

Fast seriöst... killen är 6 år, 6 år, måste man ha en full hockeyutrustning innan man ens har börjat med hockey??? Kalla mig snål men är det inte överdrivet?

Lisa and Anders said...

Jag håller med dig i sak, fotbollsjenny. Men om killen inte vill ha lego, riddare, TV-spel eller andra leksaker utan endast och uteslutande hockeyutrustning... vad gör man? Vad köper man...?

Sen är det riktigt äckliga med just hockey att de måste börja tidigt. Typ 8 år är man för gammal...!

Emanuel (superkommenteraren): Halsskydd zuger!

Anonymous said...

Håller med, ja lite håller jag väl med alla, men gillar ändå det där med initiativförmågan och Blocket.

Kan ni inte köpa den med förbehåll att sonen faktiskt får jobba för den?

Han kanske kan läsa högt för lillasyster så mamma kan sitta i soffan och kolla på Dr Phil en stund? Eller kanske hjälpa till med att städa sitt och någon annans rum?

Måste vi inte förberede de som liven på att det faktiskt kostar att ligga på topp?

Anonymous said...

Shit vad ni kommenterar! Det kostar att ligga på topp. Låt lillkillen få slita med disk för sitt halsskydd, låt oss få "slita" med kommentarer för att få läsa din blogg. Fair nog?