Thursday, February 08, 2007

Minus

Hemma håller vi på att gå igenom de fyra räknesätten. Addition är inga problem men subtraktion har stött på en liten fyraårig patrull. Vid något tillfälle har jag försökt förklara genom att ta godisbitar från henne, men då får hon något vilt i blicken och blir så störd över mitt övergrepp att hon inte är i något räknesätts state of mind om man så säger.

- Jag tog en, hur många har då du kvar?, försöker jag och gömmer en gelégroda under soffkudden.
- Ge tillbaks!, vrålar lillskruttis.
- Men jag försöker ju förklara minus, lirkar jag och håller fast kudden.
- Ge tillbaks! Den var min!, fortsätter lillskruttis.

Okej. Vill helst inte att subtraktion ska bli värsta traumatiska grejen, så jag ger tillbaks grodan.

Hon ser på mig med misstro och bär iväg med resten av godisskålen till en tryggare sfär.

Nu läste jag om Mae West idag. Hon sa helt enkelt så här:

A man has one hundred dollars and you leave him with two dollars, that's subtraction.

Kanske ska testa det.

Då får hon även en läxa i livsnödvändig, kvinnlig list.

No comments: