Thursday, February 22, 2007

Släng in popcornen i micron och lägg upp fötterna.

Ibland får man ta saken i egna händer. Jag skickade igår kväll ett mail till Audis svenska VD – Claes Jerveland. Pappa kommer att bli stolt. Och snart kommer nog ett snabbt och trevligt svar från Claes.

Hej Claes Jerveland,

Jag kontaktar dig eftersom du är chef för all Audiförsäljning i vårt land. Häromveckan när vi körde vår 2,5 år gamla (eller nya, beroende på hur man ser det) Audi A4 Quattro märkte vi att det inte kom någon värme ur klimatanläggningen. Vi fingrade på termostaten. Höjde från 19 till 22. Inget händer. Det strömmar iskall luft ur systemet.

Som du vet är krånglande bilar en grogrund för otyglad vrede. Vi tar bilen till vår duktige verkstadskille. Som inte förstår någonting. Han säger att den är alldeles för ny för den här typen av fel. Efter en felundersökning kommer han i alla fall fram till – osannolikt nog enligt utsago – att det måste läcka ur vattenpumpen. Vilket du, Claes, säkert känner till att det inte ska göra efter 3 600 mil. Detta är ett problem som vår vanliga verkstad inte vill befatta sig med, ”det måste Audi ta på sig, det här handlar ju om ett konstruktionsfel”, säger our man.

Sagt och gjort. Till verkstaden i Göteborg. Samma rynka mellan ögonbrynen och bekymrade min där. Vattenpumpen? Nä, den ska hålla minst lika länge som kamremmen. Och den, Claes, den håller ju 18 000 mil på just den här modellen.

Det är nu det börjar. Hur låga odds det än verkar vara på vattenpumpen, så är det just den som sprungit läck. Vi får en nota på 6 500 spänn. För ett fel som inte skulle uppstått. Jag ringer verkstaden och vid det här laget har jag jagat upp mig något alldeles. Verkstaden bollar över till Svenska Volkswagen i Stockholm. Som sparkar tillbaks bollen på uppstuds. Så där håller det på, fem gånger fram och tillbaka. Tills Stockholms kundtjänst tröttnar och tar 70% av materialkostnaden. Det motsvarar 329 kr. Jag tänkte egentligen inte gå in på hur den personal du håller dig med svär sig fria från ansvar, men det här skyfflandet ger knappast höga betyg.

Som du förstår är jag inte intresserad av att få ett avdrag på notan på 300 spänn. Jag är intresserad av att någon stegar fram och greppar pucken. Blåser av spelet och slutar springa på läktaren. Jag är intresserad av att denne någon inte tar 300 spänn av ansvaret, utan hela.

Själv fick jag ägna en hel arbetsdag åt att bli runtskickad när allt jag önskade var att någon skulle greppa luren och säga: ”Du har köpt en Audi. Då ska du inte behöva oroa dig för sådana här uppenbara missar. Vi fixar det, för vi ser att vårt rykte är viktigare än sexochetthalvt lakan.”

Jag är övertygad om att du har en vision om att driva ett företag som borgar för den högsta av kvaliteter. Det är i alla fall den bild av varumärket Audi som jag fått. I den världen skulle ni ge garantier om någon bil inte håller det mått som ni faktiskt tar betalt för.

Men inte. Det håller liksom inte att lova en sak innan köpet. Vorsprung durch technik. Och en helt annan när det så kallade vorsprunget avslöjas i all sin avklädda prakt. Det hoppas jag att du förstår.

Så här tänkte jag:

Du ringer det där samtalet till Stockholm eller Tyskland eller where ever och ger dem som monterat in en halvtaskig vattenpump i vår bil en uppsträckning. Sedan ser du till att ta kostnaden för den här konstruktionsmissen.
Hur låter det?
Ditt e-postsvar kommer jag att publicera på min blogg. Den har ett tusental unika läsare i veckan och jag tror att mina besökare redan börjat poppa popcorn och satt sig till rätta, i väntan på ditt svar.

Bästa hälsningar

Barbara B.

4 comments:

Anonymous said...

Way to go, Barbara!

Inte bara din pappa kommer att vara stolt över dig!

Alla vi andra konsumenter som så ofta tänkt att göra det som du nu gör, men aldrig riktigt vågat komma till skott, kommer att vara otroligt stolta över dig!

Undertecknad inräknad!

Vem behöver Sverker när vi har Babsan???

(Nu ska jag gå och värma lite lunch! Med ett leende på läpparna och en förhoppning om att det inte är fel på värmen i den tyska micron....)

Lisa and Anders said...

Härligt med en liten hejaklack! Det uppskattas...

Anonymous said...

=o) Fantastiskt att ha en välbesökt blogg att hota med. Jag misstänker att det ka vara mycket mer verkningsfullt än stampa med foten och skrika "jag kommer ALDRIG MER att köpa en Audi"! Vrid åt tumskruvarna bara!

Anonymous said...

Härligt! Underbart! Ser fram emot ett svar undertecknat Claes, fabricerat av någon reklamcopy, granskat av styrelsen, översatt till tyska, reviderat, kontrollerat och vänligt.

Go Babsan!