Thursday, February 15, 2007

Teorin no småchifer

Min pappa är lite speciell, inte som oss som gillar när saker bara flyter. Han älskar nämligen när saker trilskas med honom. Han har alltid sökt sig till konflikter och tycker att det är toppen om han kan få elda upp sig och skälla lite på folk. Då är han som bäst. Ju jävligare, desto bättre.

En broskbit i kaviaren? Perfekt! Där är han verkligen i sitt esse.

Sofföverdrag som krymper? Jippie! Här ska klagas som det aldrig klagats förr.

För pappas tes har alltid varit att vända sig till högsta hönset. Om en normal människa skulle vända sig till IKEAs kundtjänst, så vänder sig pappa till Ingvar Kamprad himself.

- Lillbossar och mellanchefer vågar aldrig ta avgörande beslut. Det är de för rädda för. Ska man få något att hända, så ska man vända sig till högste chefen, brukar han säga.

Med tillägget att man ska göra det så övertygande retoriskt som bara är möjligt. Och man ska vara riktigt heligt förbannad.

Så nu, när vattenpumpen på vår bil, som är två och ett halvt år gammal, har gått sönder och måste bytas ska pappas dotter praktisera det hon lärt sig.

Jag vet inte hur ni känner, men om jag köper en Audi.

Punkt.

Ska inte det borga för någon typ av kvalitet? Vorsprung durch technik liksom.

Om jag sedan köper en specialutrustad Audi med Quattro och sportchassi och grym motor och annat och som gått strax över 3 000 mil. En vattenpump byter man efter 18 000 mil.

Punkt igen.

En bil som precis sluppit ur sin nybilsgaranti. Ska det vara några problem med en sådan kärra överhuvudtaget?

Nu har jag retoriken. Ska bara krydda den med lite hederlig överjävlig irritation.

2 comments:

Anonymous said...

Lycka till. Det kommer kosta 4200:-

Lisa and Anders said...

Någonting säger mig att du kommer att ha fel. Det blir nog snarare 6 500:-