Thursday, February 08, 2007

Hmm. Verkar som det är tre mot en.

Efter en vecka i junkfoodens bakrum har jag nu ploppat ut på andra sidan som en äkta friskus. Nu har jag köpt dinkelmüsli till frukost. Jag tränade på gymmet på lunchen och sedan gottade jag mig med en sjubitars sushi.

Fräscht.

För när jag börjar tänka hälsa vet jag verkligen hur man gör. Här slängs creme fraiche. Här fylls det på med torkade aprikoser och fikon. Ingen falukorv innanför mina väggar. Quinoa verkar nyttigt. Och quorn. Ja allt som börjar med Q kanske.

Qöttbullar.

Med mig i fallet tar jag givetvis hela familjen som nu serveras grillad fisk med ångade grönsaker och till efterrätt rårivna morötter med russin.

De tittar skeptiskt på tallriken.

Surt på mig.

Men det biter inte. Jag tänker att ”grönt te – hur gammal måste man vara för att gilla det?”

Sedan efter maten när jag nynnar loss på någon grönsakssång och känner mig alldeles lätt i kroppen. Som en fjäder. En fräsch en.

Då hör jag plötsligt hur det prasslas i godisskåpen och när jag smyger runt kökshörnet står där en målinriktad make och två tysta (!) barn och gömmer sig bakom hans ben. Han delar med sig av sin Marabou chokladkaka och hyssjar med finger över munnen.

De fnissar och har choklad över hela tänderna.

Jag lägger mig i soffan och ger upp. Sugandes på en broccolikvist.

No comments: