Monday, February 05, 2007

Herren hit och dit


Hemma hos oss har det, ända sedan vår snart fyraåriga tjej blivit kallad till kyrkan för att få Barnens Bibel, varit biblisk läsning varje kväll.

Vi har plöjt Skapelseberättelsen, Adam & Eva, Kain & Abel, Abraham, Lot, Jakob och Esau och om Sodom & Gomorra. Sonen är måttligt intresserad, lyssnar från och till och ibland med ett halvt öra. Men lillskruttan är trollbunden.

Efter varje kapitel säger hon: "Kommer inte Jesus snart?"

Jag eller min sambo brukar berätta att det gör han, fast inte riktigt än. Inte förrän i Nya Testamentet och det kommer längre fram.

Sedan tänker jag att det kanske inte är så hon menar. Hon kanske har en oförklarlig insikt och kunskap om vad Bibeln går ut på, alla redan. Att Jesus ska komma tillbaka.

Burr. Bäst att hålla sig väl med henne.

Tills vi vet läser vi vidare, och det fastnar faktiskt lite klokdom på vägen.

2 comments:

Anonymous said...

Jag tror ni kan andas ut. Er dotter är nog bara van vid bestsellergrejen där man inte behöver vänta på att få träffa huvudpersonen i 800 sidor. Jag håller med henne. Huvudpersonen bör komma lite tidigare än så.

Lisa and Anders said...

Apselut, helt kass dramaturgi. Om det inte är så att Gud är huvudpersonen och Jesus blott en bifigur. För Gud kommer redan i första kapitlet...