Thursday, March 01, 2007

Bara en liten nödlögn

Jag var och spanade in bokrean på lunchen. Det stod en medelålders herre bredvid mig och lät fingertopparna löpa över böckerna. Han verkade vara ute efter något särskilt.

Så ringer hans telefon. Han svarar. Den i andra änden verkar fråga var han är någonstans. Han svarar:

- Nä, jag står här i lunchkön. Det är strax min tur. Köttbullar.

Huh?!?

Jag ryggar instinktiv till och tittar på honom med en (klädsam) rynka mellan ögonen. Han vänder sig bort och hukar längst inne i butiken. Bland barnböckerna.

Något säger mig att han kan ha vissa mytomandrag. För bokhandelsporr kan man väl vara relativt öppen med?

2 comments:

Emanuel said...

hihi. Sjukt att han la till "köttbullar". Gör lögnen värre på nåt sätt. Mer genomtänkt och mer långvarig, om frugan frågar sen på kvällen hur lunchen var så måste han beskriva köttbullarna.

Emanuel said...
This comment has been removed by the author.