Thursday, March 01, 2007

Ska man inte va glad på sin födelsedag när ska man då vara glad?

Idag fyller min dotter fyra år. Hon vaknade förstås, precis som man ska när man fyller år, en timma innan klockan ringde. Vi tvingade ner henne i sängen med instruktioner om att sova räv. Storebror följde med ner för att fixa med frukost på sängen.

I vår familj får man några små presenter på morgonen och resten på kvällen, efter pannkakstårtan som är beställd. Födelsedagsbarnet fick en ring, en liten smyckesask med pärlor på och en krona med slöja.

Från att ha önskat sig ficklampor och fotbollströjor har hon nu totalvänt och istället placerat hela prinsesstemat överst på önskelistan. Jag är själv en prinsessanalfabet. Fotbollströja fattar jag. Boll och halsskydd och riddartält och lego inga problem. Men glitter, klistermärken, nagellack, fjäderpennor och luktsuddi har jag så svårt att förstå.

Hur gör man? Plockar man ihop en liten godispåse? Är det verkligen kul att få lite glitter? Verkar det inte lite snålt?

Min fyraåring må ha blivit stor idag, men hon är sig lik. Envis. Bestämd.

Kronan skulle visst inte ha slöja. Den kommer hon aldrig att ta på sig, övertalningsförsök är helt och hållet a waste of time.

Hoppas att hon kommer att gilla pingvinryggsäcken hon får ikväll. Antar att den kan vara gångbar för en 34-åring i reklambranschen annars. Lite oväntat sådär. Alltid lurar man någon.

No comments: